پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5506
-
الف
+

مروری بر ماندگارترین تیتراژهای رمضان

خاطره‌انگیزترین تیتراژهای سریال‌ها و برنامه‌‎ها ماه مبارک رمضان را باهم مرور می‌کنیم.

خاطره‌انگیزترین تیتراژهای سریال‌ها و برنامه‌‎ها ماه مبارک رمضان را باهم مرور می‌کنیم.

به گزارش آی‌فیلم، یک دهه قبل اوضاع تیتراژ سریال یا برنامه‌های تلویزیونی مثل سال‌های اخیر نبود که آهنگ تیتراژ، جزء جدا نشدنی آن باشد و همه‌ برنامه‌ها و سریال‌ها آهنگ با کلام داشته باشند. بنابراین اگر یکی از خوانندگان آهنگی را مثلا مخصوص یک سریال می‌خواند، برای مخاطبان اتفاق خوب و هیجان انگیزی به حساب می‌آمد و اصلا گاهی مردم فقط به عشق شنیدن تیتراژ یک سریال، پای آن می‌نشستند. ضمن این‌که آن روزها مثل حالا این طور نبود که هنوز ثانیه‌ای از پخش آهنگی در تلویزیون نگذشته، آن قطعه برای دانلود در اینترنت آماده باشد و مردم برای شنیدن آهنگ تیتراژ مورد علاقه‌شان باید یک شب یا یک هفته صبر می‌کردند. در چنین شرایطی وقتی اوایل دهه‌ ۸۰ ،تلویزیون سریالی به مناسبت ماه مبارک رمضان پخش می‌کرد و خواننده‌ خوش صدایی در انتهای سریال، آهنگی متناسب با حال و هوای فیلم و ماه رمضان می‌خواند، نه تنها  سریال، بلکه آهنگ آن هم بسیار مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفت. به طور مثال «مجید اخشابی»، «احسان خواجه امیری»، «مهدی یراحی» و «محسن یگانه» جزو آن دسته از خوانندگانی هستند که آثارشان در دهه‌ ۸۰، جزو چند تا از بهترین آهنگ‌هایی که شنیده‌ایم و هنوز هم آن‌ها را به خاطر داریم است. در ادامه مروری داشتیم بر نوستالژیک‌ترین تیتراژهایی که در ماه رمضان شنیده‌ایم.

«مجید اخشابی» یکی از خوانندگانی‌ست که تا به حال تیتراژ بسیاری از برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی را خوانده است، او سال ۱۳۸۰ با تیتراژ سریال محبوب و موفق «گمگشته»، ساخته‌ «رامبد جوان» که از شبکه سه سیما پخش می‌شد به مخاطبان و مردم معرفی شد. صدای مجید اخشابی در کنار ترانه زیبای «علی معلم» باعث شد که آهنگ این سریال، چه در زمان پخش آن، چه همین حالا که شانزده سال از پخش گمگشته می‌گذرد، یکی از شنیدنی‌ترین تیتراژهای سریال‌های تلویزیونی باشد.

مجید اخشابی سال ۸۳ و ۸۴ تیتراژ سریال «خانه به دوش» و «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران را هم خواند که نه به اندازه‌ اولین اثر او یعنی گمگشته، اما در نوع خودشان آثار خوب و محبوبی بودند. البته اگر از حق نگذریم، موفقیت و پرطرفدار بودن این دو سریال هم سهم مهمی در دیده شدن تیتراژ آن‌ها داشت.

علاوه بر خوانندگانی مثل«مجید اخشابی»، صدای «احسان خواجه امیری» را هم به عنوان خواننده‌ تیتراژ بسیاری از سریال‌های تلویزیونی شنیده‌ایم. هرچند تقریبا همه‌ آهنگ‌هایی که احسان خواجه امیری برای سریال‌های مختلف خوانده است، پرطرفدار و محبوب بوده است، اما سال ۸۶، تیتراژ زیبای سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی «حسن فتحی» با ترانه‌ بسیار خوب زنده یاد «افشین یداللهی» که کاملا با قصه فیلم متناسب بود و آهنگسازی فوق‌العاده «فردین خلعتبری»، جزو محبوب‌ترین و ماندگار ترین آهنگ‌های سریال‌های مناسبتی ماه رمضان است.

سه سال بعد از سریال میوه ممنوعه، یعنی ماه رمضان سال ۸۹، دومین همکاری احسان خواجه امیری با حسن فتحی موفقیت‌آمیز بود و آهنگ سریال «در مسیر زاینده رود» ساخته «حسن فتحی» هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد.

شاید اگر از سریال «مثل هیچکس» به کارگردانی «عبدالحسین برزیده» اسم برده شود، آن را به یاد نیاورید اما اگر تیتراژ سریال را با صدای احسان خواجه امیری بشنوید، به احتمال زیاد مجموعه تلویزیونی مثل هیچکس به خاطرتان می‌آید. البته آهنگ این سریال آنقدر خوب بود که خارج از فضای سریال و به تنهایی هم شنیده می‌شد و موفق بود.

از زمان پخش اولین سری از برنامه «ماه عسل» به تهیه کنندگی «احسان علیخانی» تا ماه رمضان همین امسال، اگر نگوییم همه، اکثر آهنگ‌های تیتراژ این برنامه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. اما در یک دهه گذشته، تیتراز اولین سری از برنامه ماه عسل با صدای «محسن یگانه» جزو محبوب‌ترین و خاطره‌انگیزترین تیتراژهای این برنامه است.

بعد از قطعه «خیال تو» محسن یگانه، تیتراژ ماه عسل سال ۸۸، یعنی «هوای تو» با صدای مهدی یراحی، هنوز که هنوز است جزو بهترین و به یادماندنی‌ترین آهنگ‌های برنامه ماه عسل است.

اما در انتها باید گفت همه تیتراژهای برنامه ماه عسل یک طرف، آهنگ «نگران منی» که زنده یاد مرتضی پاشایی، سال۹۳ برای برنامه ماه عسل خواند یک طرف. این قطعه که مرتضی پاشایی آن را در زمان اوج بیماری‌اش خواند، نه تنها در زمان پخش برنامه بسیار محبوب بود، بلکه احتمالا چندین سال بعد هم مردم از آن به عنوان بهترین و شنیدنی‌ترین تیتراژهای تلویزیونی یاد می‌کنند. علاوه بر صدای دوست داشتنی مرتضی پاشایی، ترانه زیبای مهرزاد امیرخانی هم سهم مهمی در ماندگار شدن این اثر داشته است.


ه خ / س م

نظر شما
ارسال نظر